Taśmy i gumy do ćwiczeń – rodzaje i ćwiczenia. Jak wybrać dobrą taśmę lub gumę do ćwiczeń?

0
24

Dla laika i profesjonalisty. Dla chucherka i siłacza. Dla zdrowego sportowca i osoby w okresie rehabilitacji. Trudno o bardziej uniwersalne, a jednocześnie kompaktowe sprzęty do ćwiczeń.

Chcesz zacząć ćwiczyć, ale nie masz miejsca w domu na sprzęty fitness?

Poręczne, lekkie i niewielkie zmieszczą się w każdej torbie podróżnej. Ba! Niektóre nawet w małej damskiej torebce. Przedstawiamy taśmy i gumy do ćwiczeń.

Taśmy i gumy do ćwiczeń - gibcy.pl
Jak ćwiczyć przy pomocy gum do ćwiczeń?

Gumy do rozciągania a taśmy TRX

Krótko o tym, czym różnią się gumy treningowe od taśm.
Zacznijmy od gum do ćwiczeń. Choć popularnie nazywa się je „gumami”, przyrządy te w rzeczywistości wykonane są z lateksu. Zwykle można je kupować na metry, a poszczególne kolory oznaczają siłę oporu (szerzej o tym za chwilę).

Warto wiedzieć, że producenci stosują swoje własne zasady co do kolorów i oporu gum.
Taśmy do ćwiczeń natomiast są nieelastyczne. Zawierają uchwyty oraz kotwę, którą zaczepia się w stabilnym miejscu. Gumy fitness mogą być stosowane przez osoby w każdym wieku i o różnym stopniu sprawności. Taśmy z kolei służą do ćwiczeń w tak zwanym podwieszeniu i wymagają pracy z własnym ciężarem ciała, dlatego trzeba przy nich nieco większej sprawności.

Przejdźmy teraz do szczegółów.

Jakie taśmy i gumy do ćwiczeń wybrać i kupić?

Wybór gum fitness uzależniony jest od ćwiczeń, do jakich mają służyć. Do wzmacniania rąk i nóg potrzebujemy słabszych gum, natomiast do podnoszenia się na drążku trzeba wybrać gumę o znacznie większym oporze.

Taśmy TRX z kolei powinny być wyposażone w różne mocowania, a ich uchwyty muszą umożliwiać zarówno wygodny chwyt ręką, jak i dobrą blokadę stóp.

Jakie korzyści dają nam ćwiczenia z gumami?

Ćwiczenia z gumami mogą przynieść nam wiele korzyści. Stosuje się je zarówno w treningu wytrzymałościowym, jak i siłowym, a także przy rozciąganiu.
Jakie są jeszcze zalety ćwiczeń z gumami treningowymi?

  • Można go wykonywać właściwie wszędzie,
  • Dzięki indywidualnemu dostosowaniu oporu kontuzje z użyciem gum praktycznie się nie zdarzają,
  • Urozmaicają treningi,
  • Uelastyczniają ciało,
  • Zwiększają ruchomość stawów,
  • Pomagają pozbyć się cellulitu,
  • Pozwalają lepiej wyizolować poszczególne mięśnie,
  • Można je stosować również do ćwiczeń pilates.
  • To jednak nie wszystko.

    Zastosowanie gum fitness w rehabilitacji

    Zarówno gumy w postaci paska, jak i pętli (tak zwane loopy), wykorzystuje się z powodzeniem w rehabilitacji. Przyspieszają dochodzenie do zdrowia:

  • Po długotrwałym uruchomieniu, na przykład gipsem lub stabilizatorem,
  • Po urazach w obrębie stawów kończyn,
  • W stanach zwyrodnieniowych stawów,
  • W przeciążeniach tkanek miękkich, na przykład w przypadku tak zwanego łokcia tenisisty.
  • Zobaczmy teraz, jaki opór mogą stawiać gumy do rozciągania.

    Opór gum

    Jak wspomnieliśmy już na początku, poszczególni producenci stosują swoje własne oznaczenia i kolory, które mówią nam o oporze, jaki stawiają gumy. Opór zależy od ich szerokości i grubości.

    Przykłady?

    Firma Avento w jednym z zestawów proponuje 3 rodzaje gum:

  • O grubości 0,35 mm i słabym oporze (kolor granatowy),
  • O grubości 0,5 mm i średnim oporze (kolor pomarańczowy) i
  • O grubości 0,6 mm i mocnym oporze (kolor srebrny).
  • Z kolei inny producent, QMed, choć nie podaje grubości swoich gum, oferuje ich następujące rodzaje:

  • Czerwona o słabym oporze,
  • Zielona o średnim oporze oraz
  • Niebieska o mocnym oporze.
  • Jak stosować gumy treningowe?

    Oto…

    Kilka przykładowych ćwiczeń

    Ćwiczenie 1
    Zawieszamy (wystarczająco długą i mocną) gumę na drążku i zahaczamy o nią stopy. Wykonujemy klasyczne podciągnięcia – guma w tym przypadku będzie nam pomagać.

    Ćwiczenie 2
    Przeciągamy gumę z tyłu na plecach, wzdłuż barków i chwytamy dłońmi. Wykonujemy pompki. W tym przypadku guma będzie imitować obciążenie.

    Ćwiczenie 3
    Zahaczamy gumę o słup, stajemy do niego plecami i podnosimy ramiona przodem do góry. Tu mamy imitację wolnych ciężarów.

    Pisząc o gumach do ćwiczeń, nie sposób wspomnieć…

    … o ekspanderach

    To sprzęt fitness, który składa się z uchwytów i doczepianych do nich gum lub sprężyn. Zobaczmy, jakie modele możemy spotkać w sklepach:

  • Klasyczne, z doczepianymi lub przymocowanymi na stałe gumami.
  • Sprężynowe z możliwością doczepiania poszczególnych sprężyn.
  • Gumowe ekspandery typu ósemka – gruba guma ustawiona w kształt ósemki, z piankowymi lub neoprenowymi uchwytami.
  • Ekspandery typu ring – gruba guma w kształcie koła z uchwytami po przeciwległych stronach.
  • Przyjrzyjmy się teraz bliżej taśmom do ćwiczeń TRX.

    Taśmy i gumy do ćwiczeń - gibcy.pl
    Jakie taśmy oraz gumy do ćwiczeń warto wybierać?

    Taśmy TRX

    Taśmy takie stosowane są w metodzie treningowej wykorzystującej jako obciążenie masę ciała osoby wykonującej ćwiczenia. Taśmy TRX są produkowane z mocnych taśm polimerowych, które ustawione są w kształcie litery Y. Mocowania znajdujące się na wyposażeniu taśm pozwalają na zaczepienie ich na drążku, huśtawce, drzewie czy nawet drzwiach.

    Jakie korzyści możemy mieć z ćwiczeń przy użyciu taśm TRX?

    Taśmy TRX, służące do ćwiczeń w podwieszeniu, zwiększają stabilność stawów, a także powodują wzrost siły i wytrzymałości oraz wzrost wydolności krążeniowo – oddechowej. Co ciekawe, zapobiegają też bólom kręgosłupa i przyspieszają zmniejszanie się tkanki tłuszczowej. Ćwiczenia z taśmami wymuszają ciągłe napięcie całego ciała i utrzymywanie równowagi, co wpływa korzystnie na cały organizm.
    A oto kilka przykładowych ćwiczeń z taśmami TRX.

    Ćwiczenia z taśmami – garść przykładów

    Ćwiczenie 1
    Taśma zawieszona pionowo. Wkładamy w uchwyty nogi do połowy łydki (palcami w dół), a ręce opieramy o podłogę – jak do pompek, ale na wyprostowanych rękach. W tej pozycji uginamy pod siebie kolana, a następnie powoli wyprostowujemy.

    Ćwiczenie 2
    W podobnej pozycji wykonujemy pompki, z szeroko rozstawionymi ramionami.

    Ćwiczenie 3
    Taśma zawieszona pionowo, na przykład na drążku w drzwiach. Chwytamy rękami za uchwyty i stajemy w takiej odległości, by taśma ustawiła się pod kątem około 45º. Nogi szeroko rozstawione, całe ciało proste i w tej pozycji opadamy i podnosimy się do góry, prostując i uginając ręce w łokciach.
    Taśmy mają bardzo szerokie zastosowanie, a wymienione przykłady to tylko 3 z 300 możliwych do wykonania ćwiczeń.

    Na zakończenie warto wspomnieć o jeszcze jednym przyrządzie.

    Kilka słów o linie

    Wspinanie się po linie nie tylko wzmacnia mięśnie ramion – podczas takiego ćwiczenia pracuje całe ciało, a kolejne etapy w tej sztuce pozwalają na uzyskanie niezwykłej sprawności i siły.

    Zobaczmy:

    Najpierw należy wspinać się po linie, jednocześnie stawiając nogi na ścianie. Gdy już uda się nam opanować tę sztukę, próbujemy wspinać się bez ściany – łapiemy i przytrzymujemy nogami linę. Kolejnym etapem jest wspinanie się w pozycji poziomki (w siadzie płaskim). Najtrudniejszy etap to wspinanie się w pozycji z nogami do góry (!), tak zwany kameleon.

    Czy to jedyne użycie liny do ćwiczeń fitness?

    Ależ nie!

    Dwa końce liny przymocowane do stabilnego elementu dają również możliwość wzmacniania siły. Naprzemienne ruchy rąk wprawiające liny w ruch falujący lub uderzanie linami o podłoże to najczęściej wykonywane ćwiczenia. Choć mogą wydawać się niezbyt trudne, to jednak kilkanaście sekund takiego „falowania” lub „uderzania” to niezła (i wyczerpująca) dawka wysiłku.

    Producenci i cena taśm i gum do ćwiczeń

    Gumy do ćwiczeń i taśmy TRX mają w swojej ofercie tacy producenci sprzętów sportowych jak Body Sculpture, Thera Band, Avento, Axer, HMS czy Allright. Gumy mogą kosztować od 5 do 20 zł za metr. Tanie pojedyncze taśmy TRX można kupić już za około 30 złotych. Całe zestawy pasów i taśm osiągają cenę nawet 400 złotych.

    Zobaczcie jakie jeszcze ćwiczenia można wykonywać przy użyciu gumy do ćwiczeń:

    Korzystacie z taśm lub gum do ćwiczeń? Macie swoje ulubione ćwiczenie z ich użyciem?

    Dajcie znać w komentarzach.

    LEAVE A REPLY

    Please enter your comment!
    Please enter your name here