Ławeczka do ćwiczeń – rodzaje. Jak dobrać ławkę do rodzaju wykonywanych ćwiczeń?

0
10

Wcale nie potrzeba ogromnej przestrzeni w domu, by mogła w nim stanąć ławeczka do ćwiczeń. Obecnie większość modeli można szybko i łatwo złożyć, dosłownie w kilka sekund. Ławeczka jest niezwykle uniwersalna i pozwala na wykonywanie wielu ćwiczeń zwiększających siłę i masę mięśni.

Często dodatkowo zawiera elementy, które znacznie poszerzają zakres możliwości treningowych. Zobaczmy, jakie ławeczki można obecnie znaleźć w sklepach i czym się różnią.

Intensywność treningu a rodzaj ławeczki

Osoby, które ćwiczą okazjonalnie, czyli 1 – 3 razy w tygodniu, nie muszą zwracać specjalnej uwagi na maksymalne obciążenie, jakie udźwignie ławeczka. Sprawa wygląda inaczej, gdy trenujemy regularnie 3 – 5 razy w tygodniu co najmniej przez 45 minut.

W tym wypadku należy wziąć pod uwagę nie tylko swoją wagę i obecne maksymalne obciążenia, jakie stosujemy. Zakładamy przecież progres! Ławeczki do treningów intensywnych (trwających około 1 godziny dziennie) mogą mieć maksymalne obciążenie sięgające nawet 200 kg.

Ławeczka do ćwiczeń - gibcy.pl
Od czego zależy wybór ławeczki do ćwiczeń?

Jaką ławeczkę do ćwiczeń wybrać i kupić?

Do wyboru mamy kilka rodzajów ławek treningowych. Najprostszy model to ławeczka prosta. Nieco bardziej zaawansowany – ławeczka skośna, z możliwością regulacji kąta nachylenia. Ławki regulowane pozwalają na wiele ustawień mających służyć wzmacnianiu mięśni pleców.

Niezwykle popularne są też oczywiście ławeczki pod sztangę oraz ławeczki wielofunkcyjne (atlasy). Pozwalają one na przeprowadzenie takiego treningu, jaki możemy wykonać w profesjonalnej siłowni.

Ławka prosta

Pierwszym modelem, jaki chcielibyśmy przedstawić, jest ławeczka prosta.
Zdawać by się mogło, że tak proste urządzenie na niewiele może się przydać, jednak nic bardziej mylnego. Dzięki temu, ze ławeczka jest bardzo stabilna, pozwala na wykonywanie wielu ćwiczeń, na przykład:

  • Wyciskanie sztangi w wąskim chwycie leżąc,
  • Wyciskanie hantli leżąc,
  • Unoszenie przedramienia z hantlą w siadzie,
  • Rozpiętki ze sztangielkami w pozycji leżącej,
  • Wyciskanie hantli w pozycji leżącej,
  • Przenoszenie hantli za głowę leżąc,
  • Wiosłowanie hantlą w opadzie (rowing)
  • Dodatkowo, na takiej ławeczce świetnie sprawdzają się wszelkie wymachy i przenoszenia nóg w pozycji siedzącej – idealne ćwiczenia na mięśnie brzucha.

    Ławeczka skośna

    Ławeczka skośna daje nam te same możliwości, jakie ma ławeczka prosta, a po ustawieniu kąta nachylenia mamy doskonały przyrząd do robienia brzuszków. Odpowiednią pozycję i podparcie zapewniają nam (obite zwykle neoprenem) uchwyty pod nogi. Taki przyrząd może zawierać ekspandery, które pozwalają na dodatkowe wzmacnianie mięśni ramion.

    Jakie możliwości daje nam wobec tego ławeczka pod sztangę?

    Ławeczka pod sztangę

    Taka ławeczka oczywiście pozwala przede wszystkim na wykonywanie dwóch głównych ćwiczeń:

  • Wyciskanie sztangi w górę leżąc oraz
  • Wyciskanie sztangi w górę siedząc (z różnym kątem nachylenia oparcia ławeczki).
  • Ponadto jednak przyrząd ten zwykle może nam służyć do wykonywania wielu innych ćwiczeń, także tych, które umożliwiają ławeczki wymienione już powyżej.

    Regulacja kąta nachylenia ławeczki

    Chcielibyśmy zwrócić szczególną uwagę na pewien aspekt dotyczący stosowania ławeczki pod sztangę. Warto wiedzieć, że w zależności od modelu, można spotkać różne możliwości ustawiania kąta nachylenia oparcia. Zwykle mamy do czynienia z cztero – lub nawet sześciostopniową regulacją.

    Ławeczka wielofunkcyjna

    Ławka treningowa wielofunkcyjna daje nam te same możliwości, co ławeczka prosta i skośna, a przy tym zawiera dodatkowe wyposażenie, które pozwala rozszerzyć i urozmaicić treningi. Niekiedy cały zestaw jest tak rozbudowany, że tworzy atlas treningowy.

    Jakie urządzenia może zawierać atlas z ławeczką?

  • Leg developer (służący do prostowania nóg pod obciążeniem),
  • Wyciąg (obciążenia na lince),
  • Modlitewnik (niezastąpiony w ćwiczeniach na biceps),
  • Butterfly (motyl), pozwalający wzmocnić klatkę piersiową.
  • Na atlasie z ławeczką można wykonywać wszystkie ćwiczenia, jakie zostały wymienione przy okazji wcześniej omówionych ławeczek.

    Ma jednak jeszcze oczywiście i inne atuty.

    Jakie dodatkowe ćwiczenia można wykonywać na atlasie z ławeczką pod sztangę?

  • Wypychanie nóg pod obciążeniem,
  • Wspięcia na palcach,
  • Ćwiczenia z linkami,
  • Podciąganie nóg w podparciu na przedramionach.
  • Rodzaje i ilość ćwiczeń, jakie umożliwia atlas, uzależnione są od modelu danego urządzenia.

    Ławeczka do ćwiczeń - gibcy.pl
    Jaki rodzaj ławki do ćwiczeń wybrać?

    Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

    Na załączonej do ławeczki etykiecie znaleźć można wiele informacji, które warto wziąć pod uwagę podczas zakupu.

    O jakich informacjach mówimy?

  • Maksymalna waga osoby ćwiczącej,
  • Maksymalne obciążenie,
  • Wymiary, jakie powinno mieć pomieszczenie, w którym można wygodnie korzystać z ławki.
  • Producenci i cena ławeczek do ćwiczeń

    Producenci przyrządów sportowych, którzy mają w swojej ofercie ławeczki treningowe, to między innymi Neo – Sport, Sportiko, York, InSPORTline, Magnus, Kettler, czy Hop – Sport. Za najtańszą, prostą ławeczkę zapłacimy niewiele ponad 100 złotych, natomiast atlas z obciążeniami do użytku domowego może kosztować około 1500 złotych.

    Która ławeczka do ćwiczeń najbardziej do Was przemawia? Dlaczego akurat ona?

    Dajcie znać w komentarzach.

    LEAVE A REPLY

    Please enter your comment!
    Please enter your name here