Co ma najwięcej witaminy C?

0
19

Co ma najwięcej witaminy C spośród warzyw i owoców? Dziś udzielamy szczegółowej odpowiedzi na to pytanie. Intuicyjnie czujemy, że najwięcej będą jej miały kwaśne (jak witamina C w tabletkach), egzotyczne owoce. Jest to jednak tylko część prawdy mówiącej o tym, co zawiera najwięcej witaminy C. Chociaż jej zawartość jest duża w wielu z nich, okazuje się, że często nie doceniamy swoich rodzimych warzyw i owoców. Są dostępne na każdym kroku i stosunkowo tanie, a szczęśliwcy z własnym ogródkiem mogą bez trudu wyhodować je na swoich grządkach.

Gwarantujemy, że po przeczytaniu niniejszego artykułu o wiele łaskawiej spojrzycie na „zwykłe” porzeczki, brokuły czy paprykę.

Dlaczego witamina C jest cennym składnikiem dla naszego organizmu?

Chociaż organizm człowieka potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania śladowych ilości witamin, to jednak ich brak może przyczynić się do poważnych chorób i dolegliwości.

Jakie znaczenie dla naszego organizmu ma witamina C?

Gdzie jest najwięcej witaminy C
Gdzie jest najwięcej witaminy C? Źródła występowania naturalnej witaminy C

Witamina C odgrywa bardzo ważną rolę w naszym organizmie i choć zwykle łączymy ją z odpornością, w rzeczywistości pełni w nim o wiele więcej funkcji. Uczestniczy ona w procesie wytwarzania czerwonych krwinek i jest niezbędna w przyswajaniu żelaza. Wykazuje również działanie bakteriobójcze i bakteriostatyczne. Jej obecność jest niezbędna do prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych. Działa przeciwutleniająco, chroniąc organizm przed działaniem wolnych rodników odpowiedzialnych za powstawanie wielu chorób i szybsze starzenie się. Niedobór witaminy C może utrudniać gojenie się ran, powodować osłabienie odporności, a także zwiększać ryzyko powstawania chorób serca.

Zapotrzebowanie organizmu na witaminę C

Organizm dorosłego człowieka wykazuje średnio zapotrzebowanie na witaminę C na poziomie 60-75 mg dziennie. Dokładną dawkę trudno jest oszacować, ponieważ zależy ona od wielu czynników, takich jak:

  1. Wiek,
  2. Kondycja,
  3. Płeć,
  4. Ciąża,
  5. Karmienie piersią,
  6. Niektóre choroby (na przykład nadciśnienie tętnicze),
  7. Palenie papierosów.

Największa zawartość witaminy C

W czym jest najwięcej witaminy C? Najwięcej znajdziemy jej w owocach i warzywach, jednak występuje również w mniejszych ilościach w mięsie, nabiale i orzechach. Warto wiedzieć, że witamina C jest wrażliwa na działanie wysokiej temperatury i światła i nie sprzyja jej długie przechowywanie. Wszystkie te czynniki mogą wpłynąć na jej mniejszą zawartość.

Źródło naturalnej witaminy C
Źródło naturalnej witaminy C w owocach i warzywach

Który owoc ma najwięcej witaminy C?

Jaki owoc ma najwięcej witaminy C? Trzeba tu powiedzieć, że większość naszych rodzimych owoców zawiera jej spore dawki. Za najlepsze źródło witaminy C uznaje się jednak acerolę, roślinę rosnącą na południu Stanów Zjednoczonych, w Ameryce Środkowej oraz na Madagaskarze i w Indiach. W 100 g aceroli znajduje się od 1,4 do 2,5 g tej witaminy. Trzeba tu jednak powiedzieć, że poziom witaminy C w aceroli zależy od wielu czynników i dość rzadko osiąga swoje maksimum.

Witamina C w dzikiej róży

Rosnąca niemal przy każdej polskiej drodze dzika róża zawiera owoce, które w 100 g mogą zawierać aż 1,8 g witaminy C. Owoce dzikiej róży to doskonały surowiec na nalewki, konfitury i dżemy domowej roboty.

Co jeszcze zawiera dużą ilość witaminy C?

Rokitnik to kolejna roślina rosnąca w Polsce i zawierająca sporą ilość witaminy C. Nie jest tak popularna jak dzika róża, ponieważ jej świeże owoce są niejadalne. Świetnie jednak nadają się do przyrządzania dżemów, soków i marmolad. Nadają im ananasowy, lekko kwaśny smak. W 100 g rokitnika znajduje się aż 1,1 g naturalnej witaminy C.

Dereń jako kolejne bogate źródło witaminy C

Dereń, podobnie jak rokitnik, nie jest bardzo popularnym owocem, jednak stanowi świetny dodatek do nalewek, kompotów, likierów i syropów, zwłaszcza z jabłek i gruszek. W 100 g produktu znajduje się aż 0,2 g witaminy C.

Ile witaminy C znajduje się w czarnej porzeczce?

Witaminę C znajdziemy w dużych ilościach zarówno w świeżych owocach czarnej porzeczki, jak i w przetworach z jej owoców. Warto wiedzieć, że im cieplejsze mamy lato, tym większa będzie w nich zawartość witaminy C. Zwykle w 100 g owoców znajdziemy od 183 do 400 mg witaminy C.

Kiwi i zawartość witaminy C

Dobrym źródłem witaminy C jest również świeże kiwi. W 100 g tego owocu znajdują się 84 mg tej witaminy.

Truskawki jako owoce z dużą zawartością witaminy C

Soczyste, pyszne i pełne witamin, również witaminy C. W trzech truskawkach znajduje się jej tyle samo, co w jednej cytrynie. 100 g owoców zawiera 66 mg witaminy C.

Naturalna witamina C
Naturalna witamina C / Gdzie jest najwięcej naturalnej witaminy C? Źródła.

…a skoro już mowa o cytrynie jako źródle witaminy C

Mimo że cytryna nie jest najlepszym źródłem witaminy C, to jednak trzeba zaznaczyć, że zawiera jej sporą ilość. W 100 g cytryny znajduje się 50 mg witaminy C.

Gdzie jest najwięcej witaminy C? Pora na warzywa!

Najlepszym warzywnym źródłem witaminy C jest natka pietruszki. Zawiera dodatkowo sporą ilość żelaza i wpływa korzystnie na przemianę materii. 100 g natki zawiera 178 mg witaminy C.

Zawartość witaminy C w żółtej, zielonej i czerwonej papryce

Zawartość naturalnej witaminy C w papryce zależy od jej koloru. Najlepszym jej źródłem jest papryka czerwona (w 100 g 144 mg), następnie żółta (w 100 g 183 mg) i w końcu zielona (w 100 g 91 mg).

Zapomniane warzywo z dużą zawartością witaminy C

Jednym z warzyw o sporej zawartości witaminy C jest również jarmuż (w ostatnim czasie, po wielu latach zapomnienia, stało się dość popularne). Już dwa listki jarmużu zapewniają naszemu organizmowi dzienną dawkę witaminy C! W 100 g tego warzywa znajduje się jej 120 mg.

Brukselka jako dobre, naturalne źródło witaminy C

W ośmiu małych brukselkach znajduje się tyle witaminy C, ile w soku z pięciu cytryn! W 100 g tego warzywa znajdują się aż 94 mg witaminy C.

Czy szpinak zawiera witaminę C?

Odpowiedź na zadane w tytule pytanie brzmi: tak! I to w sporej ilości. 100 g liści szpinaku zawiera od 40 do 84 mg witaminy C.

Brokuły jako świetne źródło witaminy C

Dobra wiadomość dla wielbicieli brokułów: zawierają sporą ilość witamin, w tym witaminy C. 100 g brokułów to aż 83 mg witaminy C.

Co ma najwięcej witaminy C? Tabela

Zdajemy sobie sprawę, że nawet te osoby, które starają się jeść zdrowo, nie zawsze muszą przepadać za wymienionymi powyżej owocami i warzywami. Tutaj: http://nordicwalking-warszawa.pl/wp-content/uploads/2018/03/PomJLifeSci_61-04_419-4251.pdf znaleźć można tabelę zawierającą cenne informacje na temat zawartości witaminy C także w innych produktach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here